S Minecraftem můžete snadno a zábavně představit žákům principy fungování AI. V této Hodině kódu, která je dostupná zdarma, mají žáci za úkol pomocí umělé inteligence chránit vesnici před potenciálním šířením požáru.
V jejím průběhu se seznámí s formou umělé inteligence zvanou strojové učení a tím, jak ji využít k řešení problému. Vytrénují model strojového učení tak, aby rozeznal hořlavý objekt od nehořlavého. Díky tomu mohou naprogramovat agenta, aby zničil veškeré suché křoví a ochránil tak vesnici před požárem.
Hodina se skládá z 8 úkolů. Pojďme si je představit.
Úkol 1: Otevři bránu.
Žáci se seznámí s programováním v Minecraftu. Jejich první úkol je otevřít pomocí kódu bránu do výzkumného centra.
Úkol 2: Seznam se s Agentem.
Žáci se seznámí s Agentem a mají ho pomocí kódu posunout o 3 bloky vpřed.
Občas se žáci „zaseknou“ a neví, jak ve hře pokračovat. V takovém případě podporuji vrstevnické učení, spolupráci a ochotu pomoci kamarádovi s úkolem, pokud potřebuje něco vysvětlit.
Úkol 3: Analyzuj suché křoví.
Nastal čas, aby Agent analyzoval suchý keř a získal tak potřebná data.
Úkol 4: Najdi cestu a shromáždi data.
Žáci musí naprogramovat Agenta tak, aby se přiblížil k suchému křoví a shromažďoval údaje o jakémkoli materiálu, který by mohl způsobit požár.
Úkol 5: Nauč Agenta rozpoznat riziko požáru.
Žáci trénují model strojového učení. Opakovaně musí odpovědět správně ANO/NE na otázku: „Je tento objekt hrozbou požáru?“ Vytrénovaný model by měl být poté schopen rozhodnout o analyzovaném objektu, zda je, nebo není hořlavý.
Úkol 6: Odstraň všechna nebezpečí.
Žáci musí naprogramovat Agenta, aby se správně rozhodoval o objektech prezentovaných před ním. Pokud se jedná o hořlavý předmět – znič, pokud není hořlavý – nenič.
Pokud by si s úkolem nevěděli rady, vždy mohou použít nápovědu schovanou pod ikonkou žárovky.
Úkol 7: Zachraňte vesnici!
Toto je první skutečná mise pro žáky a Agenta! Žáci musí naprogramovat Agenta, aby vyčistil suché křoví mezi ostatními objekty ve vesnici a zabránil tak riziku požáru.
Úkol 8: Zalesňování.
Díky včasnému zásahu se oheň nemohl dále šířit, vesnice je tedy zchráněna.
V posledním volném úkolu mají žáci vrátit do oblasti zasažené požárem život. Opět k tomu využijí Agenta, aby vesnice byla plná zeleně a zvířat 🐇🐦⬛🌳🌹🌻.
Přikládám i oficiální video k Hodině kódu: Walkthrough of Minecraft Hour of Code: AI for Good – YouTube 📽️