V této lekci se mají žáci naučit ovládat autíčko pomocí blokového programování. Lekce opět začíná příběhem, kdy Leovi ujede autobus a on neví, jak se do muzea dostat včas. Naštěstí má nás, abychom mu pomohli 😊
![](https://monika.lekovski.cz/wp-content/uploads/2023/05/IMG_5893-1-1024x768.jpg)
Sestavení modelu podle návrhu je celkem rychlé, přesto pro tuto lekci, pokud máte tu možnost, doporučuji vyčlenit dvě vyučovací hodiny, protože následné ladění programu je pro žáky časově náročnějším úkolem.
![](https://monika.lekovski.cz/wp-content/uploads/2023/05/IMG_5895-1-1024x768.jpg)
Základní program učí čáky odhadnout a naprogramovat jízdu rovně, dále pak zatáčet. U jízdy rovně lze zvolit různé způsoby (cm, rotace, sekundy,..) Pro zjednodušení je vhodné se domluvit, jaké jednotky v základu použijeme. Pokud žákům zbyde čas, mohou vyzkoušet i ostatní.
![](https://monika.lekovski.cz/wp-content/uploads/2023/05/image-2.png)
U zatáčení je potřeba ladit obě hodnoty, jak sílu otáčení, tak délku, po kterou bude otáčení prováděno. Opět mohou žáci zvolit různé způsoby (rotace, sekundy, stupně). V praxi se mi s mladšími žáky nejvíce osvědčilo zadání v sekundách, kdy zadávají jak prudce a jak dlouho bude model zatáčet.
![](https://monika.lekovski.cz/wp-content/uploads/2023/05/image-3.png)
K modelu taxi žáci staví ještě zastávku a muzeum dle vlastní fantazie. Zde je potřeba pohlídat čas, aby v hodině stihli stavbu i programování.
![](https://monika.lekovski.cz/wp-content/uploads/2023/05/IMG_5916-1-1024x768.jpg)
Délku a složitost cesty si žáci volí samostatně, podle svých dovedností.
![](https://monika.lekovski.cz/wp-content/uploads/2023/05/IMG_5914-1-1024x767.jpg)
Do cesty mohou přidat i různé překážky.
![](https://monika.lekovski.cz/wp-content/uploads/2023/05/IMG_6052-1-1024x768.jpg)
Pokud mají žáci více času, mohou se více věnovat stavbě muzea, z čehož vznikly opravdu úžasné modely.
![](https://monika.lekovski.cz/wp-content/uploads/2023/05/image-1.png)
![](https://monika.lekovski.cz/wp-content/uploads/2023/05/IMG_5969-1-1024x768.jpg)
Lekci můžete zjednodušit předem zadanou kratší cestou, nebo naopak rozšířit, třeba tím, že přidáte další muzeum, překážky, prodloužíte trasu a pod.
![](https://monika.lekovski.cz/wp-content/uploads/2023/05/IMG_6037-1024x768.jpg)
Zde si žák sám naprogramoval taxi tak, aby si po startu náhodně zvolilo jednu ze dvou různých cest. Prý jedno muzeum je málo 🙂
![](https://monika.lekovski.cz/wp-content/uploads/2023/05/IMG_6040-1024x768.jpg)
I samotné taxíky si žáci často a rádi vylepšovali dle vlastních představ.
![](https://monika.lekovski.cz/wp-content/uploads/2023/05/IMG_6043-1-1024x768.jpg)
U sportovních variant byli žáci trochu zklamaní, že maximální rychlost je 100%. Určitě by přivítali jízdu smykem, ale bohužel i při zadání vyšších čísel nelze maximální rychlost násobit. Pro učitele možná dobře 😉
![](https://monika.lekovski.cz/wp-content/uploads/2023/05/IMG_6049-768x1024.jpg)