V této lekci se mají žáci naučit ovládat autíčko pomocí blokového programování. Lekce opět začíná příběhem, kdy Leovi ujede autobus a on neví, jak se do muzea dostat včas. Naštěstí má nás, abychom mu pomohli 😊

Sestavení modelu podle návrhu je celkem rychlé, přesto pro tuto lekci, pokud máte tu možnost, doporučuji vyčlenit dvě vyučovací hodiny, protože následné ladění programu je pro žáky časově náročnějším úkolem.

Základní program učí čáky odhadnout a naprogramovat jízdu rovně, dále pak zatáčet. U jízdy rovně lze zvolit různé způsoby (cm, rotace, sekundy,..) Pro zjednodušení je vhodné se domluvit, jaké jednotky v základu použijeme. Pokud žákům zbyde čas, mohou vyzkoušet i ostatní.

U zatáčení je potřeba ladit obě hodnoty, jak sílu otáčení, tak délku, po kterou bude otáčení prováděno. Opět mohou žáci zvolit různé způsoby (rotace, sekundy, stupně). V praxi se mi s mladšími žáky nejvíce osvědčilo zadání v sekundách, kdy zadávají jak prudce a jak dlouho bude model zatáčet.

K modelu taxi žáci staví ještě zastávku a muzeum dle vlastní fantazie. Zde je potřeba pohlídat čas, aby v hodině stihli stavbu i programování.

Délku a složitost cesty si žáci volí samostatně, podle svých dovedností.

Do cesty mohou přidat i různé překážky.

Pokud mají žáci více času, mohou se více věnovat stavbě muzea, z čehož vznikly opravdu úžasné modely.

Lekci můžete zjednodušit předem zadanou kratší cestou, nebo naopak rozšířit, třeba tím, že přidáte další muzeum, překážky, prodloužíte trasu a pod.

Zde si žák sám naprogramoval taxi tak, aby si po startu náhodně zvolilo jednu ze dvou různých cest. Prý jedno muzeum je málo 🙂

I samotné taxíky si žáci často a rádi vylepšovali dle vlastních představ.

U sportovních variant byli žáci trochu zklamaní, že maximální rychlost je 100%. Určitě by přivítali jízdu smykem, ale bohužel i při zadání vyšších čísel nelze maximální rychlost násobit. Pro učitele možná dobře 😉

Tak hurá na cestu! 🚕😁🏛️